4 näringsämnen som är bra för dina ögon!


ögonbild

Har du en nedsatt syn eller ser du suddigt? Idag blir våra ögon utsatta mer och mer. Dels för att vi ständigt tittar in i en smarphone, platta eller i en dator. Detta har radikalt försämrat ögats syn och vi ser sämre. Vi kan hjälpa ögat med att stoppa i oss rätt näring och att träna synen och musklerna runt ögat. Traditionella kulturer har gjort det i århundraden … behandla mat som medicin. Så här kommer 4 tips för dig som kan hjälpa till att öka din syn.

De har några saker gemensamt: först, de innehåller näringsämnen som hjälper till att återfukta ögonen, andra innehåller de föreningar som kan bekämpa skador på ögonen, och tredje, alla dessa livsmedel innehåller näringsämnen som kommer att förbättra ögats funktion och ger näring från insidan ut.

1. Ät B-vitaminer. B1 är extra viktigt för vår synskärpa. B1 är även viktig för våra muskler, hjärta och våra nerver skall fungera på rätt sätt. Hjälper till med kroppens ämnesomsättning och energiproduktion. B1 är viktig för vår minnesfunktion och vår synskärpa. Även viktig för att bryta ner kolhydrater på bästa sätt i tarmen. Vid kronisk trötthet kan B1 vara bra att äta mer av för att få upp energin. B1 är även viktig för att bilda tryptofan. Du hittar bl.a. B1 i solrosfrön, ärtor, havregryn, baljväxter, gröna grönsaker och frukt. Tänk på att Kaffe och svart te är vätskedrivande och kan, i större mängder dra ut vitaminer från kroppen. Svart te innehåller dessutom ett B1 nedbrytande ämne. Även rå fisk innehåller B1 nedbrytande enzym (tiaminas). Olika mediciner kan även minska upptaget av B1 i tarmen.

2. Omega-3 är som mat för ögonen! De bidrar till att bekämpa torra ögon och även bra för att inte få åldersförändringar i gula fläcken. Tyvärr kan jag inte rekommendera att äta fisk. Då det idag finns så mycket tungmetaller i fisken (det tar 160 dagar att bli av med allt det kvicksilver som finns i en portion lax idag). Det är jag oerhört ledsen över, då den innehåller den bästa och färdigförpackade långkedjiga EPA/DHA varianterna av Omega 3. Den lax som är bäst om man skulle mot förmodan äta fisk, är färsk fångad havsfisk från Alaska.

Vi har tyvärr tappat den gen som gör att vi kan omvandla kortkedjiga till långkedjiga Omega 3 fettsyror. Vi behöver även tillräckligt med zink och magnesium för att det skall kunna omvandlas från ALA (kortkedjig fettsyra) till långkedjiga. Då kan jag rekommendera att inta Omega 3 i form av en kapsel. Det är oerhört viktigt att de kommer från så rena vatten och så långt ner i näringskedjan som möjligt. Det är viktigt att den är molekylärt renad. Billiga oljor är oftast från restprodukter från odlad lax och är icke ren. Oljan får absolut inte vara oxiderad och bör vara i kapselform, då det i flytande form lätt kommer in bakterier. När de fiskar skall de helst redan på båten kapsla in oljan i kapseln. Detta gör Thorne produkter och är den renaste fiskoljan jag vet på marknaden idag.

3. Ät bladgrönsaker, såsom grönkål, spenat, grönkål och även broccoli. Även betakaroten, som kroppen använder för att göra ögonälskande vitamin A. Alla dessa bladgrönsaker har något annat gemensamt: näringsämnen som kallas lutein och zeaxantin. Dessa näringsämnen är avgörande för ögat hälsa, och har visat sig förhindra uppkomsten av ögonsjukdomar.

4. Citrusfrukter, såsom citroner, lime, apelsiner och grapefrukt, innehåller rikligt med vitamin C. C-vitamin är en av de bästa antioxidanter som du kan äta för dina ögon. Det är mycket viktigt att vi får tillräckliga mängder genom vår kost. C-vitamin hjälper att stödja ögat och bildandet av kollagen, som ingår i våra ögon. Det stärker också kapillärer i näthinnan.

Så nästa gång du planerar din nästa middag, se till att sätta alla dessa livsmedel! 🙂

Kram
Johanna